Čtvrtý díl učebnicové řady Matematika pro střední odborná učiliště jsme rozdělili do tří tematických celků: Stereometrie; Pravděpodobnost v praktických úlohách a Práce s daty v praktických úlohách.
Celek Stereometrie je věnován vlastnostem těles. První kapitola se zaměřuje na tělesa a situace v prostoru ve vší jejich obecnosti. Ostatní kapitoly prvního celku jsou zaměřeny na jednotlivá základní tělesa a výpočty v nich. Důraz je kladen především na správnou představu prostorové situace nastíněné v úloze a na interpretaci výsledku. Druhý celek je zaměřen na základní porozumění pojmům "náhodný jev“ a „pravděpodobnost“, k čemuž využíváme většinou modelové situace jako jsou hody kostkami, výběr karet atd. Velkou pozornost věnujeme také opačným jevům a jejich přesným popisům za pomocí kvantifikátorů (např. alespoň, každý, nejméně, …) Třetí celek se zabývá prací s daty. V základu se žáci seznámí s pojmy jako je datový soubor, četnost, aritmetický a vážený průměr a medián. Další části třetího celku jsou zaměřeny převážně na správné porozumění zpracovaným datům a interpretaci výsledků.
Napříč celou publikací najdete jak velké množství úloh drilového charakteru, tak i dostatek slovních úloh, které vycházejí z reálných situací. Úlohy, k jejichž výpočtu je vhodné mít u sebe kalkulačku, jsou označeny symbolem kalkulačky.
Sbírková část publikace pak obsahuje další úlohy k procvičení, které se vztahují k jednotlivým kapitolám.
V čem poslouží učiteli?
Moderní a komplexně zpracovaná publikace kombinuje výhody učebního textu a pracovního sešitu. (Najdete v ní jak shrnutí potřebné teorie, tak úlohy vhodné k procvičení včetně prostoru k jejich řešení)
Publikace je sestavena v souladu s požadavky RVP pro střední odborná učiliště kategorie H. Je možné ji však využívat i na středních odborných učilištích kategorie E.
Klade důraz porozumění problematice a na využití matematiky v reálných situacích.
Neomezuje se jen na drilové slovní úlohy.
Oblasti reálného života, ze kterých slovní úlohy čerpají, zasahují do pestré škály odvětví lidské činnosti. Její použití tudíž není omezené typem studijního oboru žáků.
V čem poslouží žákům?
Žák má všechno potřebné pohromadě, protože publikace obsahuje jak shrnutí potřebné teorie formou krátkých „pouček“, tak prostor pro řešení úloh
Ukazuje využití získaných matematických dovedností na situacích, se kterými se žák může běžně setkat nejen v rámci svého oboru, ale také v běžném občanském životě.
Díky pravidelnému zařazování opakování si žák více upevní získané dovednosti