Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V souborech A J I. a A J II. jsme položili základy pro utváření větných vzorců nezbytných pro porozumění jazyku a další jazykový vývoj. S pomocí postupů v tomto souboru budeme větné vzorce, které se opakovanými činnostmi s pomůckami vytvářejí v mozku dítěte, dále rozvíjet. Na pravidelně se opakujících větných vzorcích a vhodné slovní zásobě se děti učí s jazykem pracovat, porozumí používání sloves v přítomném čase prostém a dobře si procvičí oznamovací větu, otázku a zápor.
Listy je vhodné tisknout na měkký nebo ještě lépe na polotvrdý papír (160 g/m2) a zatavit. Jednotlivé listy si samozřejmě můžete dle potřeby zvětšit či zmenšit. Po rozstříhání listů uložte kartičky do obálek, které jsou připraveny ve složce za činností 1g a 6e. Obálky si děti vystřihnou a slepí samostatně. Obálky s kartičkami si žáci mohou vlepit do sešitu a opakovaně se k nim vracet. Je vhodné černobílé obrázky vybarvovat, činnost je pak pro děti mnohem přitažlivější. Důležité je barevně zvýraznit tvorbu otázky, pro otazník a pomocné „do“ použijte žlutou barvu. Používání stejné barvy u stejného gramatického jevu pomáhá dětem k lepšímu pochopení a zapamatování učební látky.
Takto vytvořený soubor pomůcek vám skvěle poslouží po mnoho další let.
Obsah:
Souřadnicové tabulky
Domino - jídlo
Domino - oblečení
Přítomný čas - skládej věty
Vozíčky - CAN
25 vět - záporný tvar sloves
48 kartiček - procvičování sloves
Čas
Čas s tajným kódem
Lotto - přídavná jména